دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 205 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
مقدمه
همة انسانها اضطراب را در زندگی خود تجربه میکنند و طبیعی است که مردم هنگام مواجهه با موقعیتهای تهدیدکننده و تنشزا مضطرب میشوند، اما احساس اضطراب شدید و مزمن در غیاب علت واضح، امری غیرعادی است.اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژیکی است. بهطور کلی اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسی است که با یک یا چند حس جسمی مانند احساس خالی شدن سر دل، تنگی قفسه سینه، طپش قلب، تعریق، سردرد و غیره همراه است.بررسیها نشان میدهد که اضطراب در مردها، طبقات اقتصادی مرفه و جوانان کمتر است و در زنان، افراد کمدرآمد و سالمندان و همچنین کودکان بیشتر شایع میباشد.
اضطراب کودکان
تمام کودکان اضطراب و بی قراری را تجربه می کنند. در بیشتر مواقع از یک کودک طبیعی انتظار می رود که زمان زیادی را در حال شور و شوق، بی قراری و کنجکاوی باشد. برای مثال کودکان، زمانی که ۹ ماه از سال را به خاطر رفتن به مدرسه از والدین خود جدا می شوند، دارای دلواپسی و اضطراب خاصی هستند. در مورد بچه های کوچکتر این حالت ، گاهی اوقات به ترس نیز تبدیل می شود. (مثل ترس از تاریکی ، از طوفان ، از حیوانات و یا از چیزهای بزرگ و قوی )
اگر قبل از شروع این هیجانات این نوع رفتارها مثل جدا شدن از والدین، نشاط در مدرسه و یافتن دوست در اعمال بچه ها گنجانده شود، والدین به راحتی می توانند ارزش های آنها را در زمان وقوع آن برای کودکان توضیح داده و آنها را متقاعد کنند. این روش توسط روانشناسان قدیمی پیشنهاد شده است.
کودکانی که دارای استرس و اضطراب هستند دچار تنش ها و دلواپسی های زیادی میشوند . نگرانی های آنها گاهی اوقات به اندازه ای می رسد که دیگر قادر به انجام دادن کاری و یا تصمیم گرفتن و حتی فکر کردن در مورد مسائل اطراف خود نمیباشند. کودکان مضطرب ، اغلب کودکانی ساکت ، عصبی ، شاکی ، ناراضی و کم طاقت هستند. و اغلب دربارهٔ همه چیز مشکل دارند . والدین این کودکان باید بسیار هوشیار بوده و به نشانه های عصبی بودن و اضطراب داشتن در کودکان خود دقت کنند ، تا پس از شناخت سریع و به موقع ، مانع از پیشرفت این حالتها شوند . این موضوع که باید به سرعت باعث کاهش ترس و اضطراب در کودکان شویم ، اهمیت زیادی دارد .
و در ادامه داریم:
وسائل دفاعی مقابله با اضطراب
تأثیر اضطراب بر ارگانهای بدن
اضطراب، چه گروههای سنی را تحریک میکند؟
آسیب شناسی اضطراب
کودکان مضطرب
نشانه های وجود اضطراب در کودکان
عواملی که باعث اضطراب در کودکان می شود :
والدین چگونه می توانند اضطراب کودک خود را از بین ببرند؟
▪خود کودک برای رهایی از اضطراب چه می تواند بکند؟
علایم اضطراب در کودکان:
رفتار والدین در اضطراب کودکان چقدر نقش دارد ؟
اضطراب جدایی کودکان
اضطراب دانش آموزان و نقش اولیا و معلمان
فایل پاورپوینت 17 اسلاید
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 170 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 51 |
اهداف
اهداف
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 4240 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 88 |
شخصیت از دیدگاه فروید
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 610 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
تعریف بازی
روبین،فاین و واندنبرگ(1983)،عنوان کرده اند برای اینکه فعالیتی را بازی نامید باید 5 ویژگی داشته باشد:
-فرد برای انجام آن دارای انگیزه درونی باشد.
-به صورت آزادانه انتخاب شود.
-خوشایند(لذت بخش) باشد.
-واقعیت گریز باشد.
-بازیکن در بازی شرکت فعال داشته باشد.
انواع بازی
پیاژه(1951) بازیها را به سه دسته مهارتی، نمادین و باقاعده تقسیم می کند.
لی(1991) بازیها را به سه دسته تجربه ای،خلاقانه و نمایشی تقسیم می کند.
تعریف بازی درمانی
بازی درمانی نوعی روش درمانی است که برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد و در آن کودکان مشکلات و مسایل خود را در یک سطح خیالی و تصویری به وسیله عروسک ها، گل مجسمه سازی و وسایل دیگر آشکار می نمایند(مک ماهون،2005)
نوعی از روان درمانی کودکان است که به آنها کمک می کند تجارب،احساسات و مشکلات خویش را به وسیله بازی با عروسک ها، اسباب بازیها و دیگر وسایل بازی بیان و برون ریزی کنند. این کار با راهنمایی و نظارت درمانگری آموزش دیده انجام می شود(کارول،1997)
و در ادامه داریم:
تاریخچه بازی درمانی
فواید بازی
نظریه های بازی درمانی
اهداف بازی درمانی
ویژگی های رابطه کودک- مشاور
ویژگی های اتاق بازی درمانی
محدودیت های بازی درمانی
مهارت های مشاوره با کودک
فایل پاورپوینت 38 اسلاید
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 625 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 26 |
مقدمه
اختلال لکنت ایجاد کننده ی ناروانی در گفتار فرد و بروز در موقعیت های گفتاری بسیار شواهد زیادی مبنی بر موثر بودن درمان های آسیب شناسی گفتار در کودکان دچار لکنتاما در بزرگسالان دچار لکنت، در اکثر موارد، برطرف نشدن لکنت در تمامی موارد درمان لکنتآموزش شیوه های مختلف برای ایجاد الگوی گفتاری جدید با هدف ایجاد گفتار روان و تا حد امکان طبیعیدر اکثر موارد عدم موفقیت افراد در تثبیت الگوی جدید گفتاری
اضطراب در افراد لکنتی
44% از افراد دارای لکنت، دچار social phobia هستند
علل بالا رفتن میزان اضطراب اجتماعی :
در این افراد در جامعه افراد مضطرب و با نگرش های منفی اجتماعی نتیجه ی خوبی از درمان نمی گیرند در این افراد درمان تنها با ایجاد الگوی گفتاری جدید ممکن نیست.
نتیجه ی مطالعه ی جدید روی نتایج درمانی بازسازی گفتار به روش گفتار کشیده : دو سوم این افراد دچار انواعی از اختلالات سلامت روانی و در نتیجه عدم تثبیت اثرات بلند مدت درمان می باشند.
اضطراب اجتماعی روی لکنت تاثیر منفی می گذارد و به کارگیری الگوهای گفتاری جدید را در مرحله ی انتقال با مشکل مواجه می کند و در نتیجه در درمان لکنت شکست حاصل می گردد.
و.............
CBT چیست ؟
مخفف Cognitive Behavior Therapy (درمان شناختی رفتاری)توسط روانشناسان و روانپزشکان بالینی برای درمان دامنه ای از اختلالات شامل افسردگی، اسکیزوفرنی، اضطراب، اختلالات مربوط به تغذیه، و اختلال عملکرد جنسی و زناشویی و اختلالات مزمن و ناتوان کننده ی دیگرمورد استفاده قرار می گیرد.
و در ادامه داریم:
دلایل استفاده از CBT برای بزرگسالان دچار لکنت
قالب درمان
مراحل CBT
فایل پاورپوینت 26 اسلاید